Biogram
Urodzona w Piasecznie w 1966 roku. W 2011 ukończyła studia w Europejskiej Akademii Sztuk otrzymując dyplom licencjacki w pracowni malarstwa prof. Antoniego Fałata. W latach 2012-2018 studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie otrzymała dyplom magistra sztuki. Wykonała go w pracowni malarstwa prof. Jarosława Modzelewskiego z aneksem z tkaniny wykonanym pod kierunkiem prof. Doroty Grynczel i dr hab. Tomasza Milanowskiego. Podczas studiów otrzymała kilka wyróżnień indywidualnych: od prof. zw. Mariana Czapli w Pracowni Malarstwa (2014 r.), od prof. zw. Jacka Dyrzyńskiego w Pracowni Wiedzy o Działaniach i Strukturach Wizualnych (2015 r.). Dwukrotnie (w 2014 r. i 2015 r.) została wyróżniona przez prof. zw. Dorotę Grynczel w Pracowni Tkaniny Artystycznej.
Laureatka III Międzynarodowego Konkursu Sztuki Współczesnej Quadriennale Betesda w 2021 roku. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków, Związku Polskich Artystów Malarzy i Grafików oraz grup twórczych: Graffiteka, PositiveArt i Symfonia.
„Życie jest jak meandrująca rzeka z mnóstwem dorzeczy; na które składają się różne zdarzenia. Każdy obraz jest takim punktem z mojego życia, który zasłużył na hibernację. W swojej twórczości balansuję na pograniczu realizmu i abstrakcji przechylając szalę raz w jedną, raz w drugą stronę. Tworząc nowe byty staram się znaleźć sojusz pomiędzy inspiracją, przemyśleniami, możliwościami warsztatowymi, materią, kształtem i kolorem tak aby osiągnąć harmonię pomiędzy wszystkimi tymi elementami. Zmieniam tematy, azymuty i narzędzia. Poszukuję, odkrywam, zgłębiam, przekształcam albo komplikuję moje kompozycje traktując proces tworzenia jak wielki ocean wolności”.
Jolanta Mikuła
Wystawy indywidualne
2022 – W moim ogrodzie, Wyszkowski Ośrodek Kultury Hutnik
2021 – TULIPAN i INNE, Galeria Stalowa, Warszawa
2020 – Dialog, Galeria Art, Warszawa
2020 – Tulipan i inne, Dworek Wojciecha Fangora, PAN Ogród Botaniczny – CZRB w Powsinie
2019 – Wokół Dekalogu / Pejzaż, Gminna Biblioteka Publiczna, Raszyn
2017 – Poruszenia, Malarstwo na jedwabiu, Galeria Q , Centrum Kultury, Raszyn
2014 – Debiuty, Galeria 022, Dom Artysty Plastyka, Warszawa
2014 – Wszystko Zmienne, Galeria Młodych Twórców „Łazienkowska”, Warszawa
Wystawy zbiorowe
2021 – JASNA STRONA MOCY, Artyści Positive Art. W hołdzie Mistrzom na 110 lecie ZPAP
2021 – Grafiteka 2021/2021,> Galeria DAP, Dom Artysty Plastyka, Warszawa
2021 – II Międzynarodowy Konkurs Sztuki Współczesnej Quadriennale Betesda, Niech zstapi Duch Twój i odnowi oblicze ziemi, tej ziemi”, Galeria Porczyńskich, Warszawa
2021 – Malarstwo 2020-2021, Galeria DAP, Dom Artysty Plastyka, Warszawa
2021 – Malarstwo 2020-2021, Galeria DAP, Dom Artysty Plastyka, Warszawa
2021 – „Piękno Kształtem Miłości Jest”, Galeria Wieża, Warszawa
2021 – Dotyk Tkaniny, Galeria Łaźnia, Radom
2021 – Dotyk Tkaniny, Dom Artysty Plastyka, Warszawa
2020 – Wystawa Przeglądowa Członków ZPAMIG
2020 – Nowa Ekspozycja, Galeria Art., Warszawa
2020 – Naga Prawda, Obok Siebie, Dom Artysty Plastyka, Warszawa
2020 – Positive Art, Dom Artysty Plastyka, Warszawa
2020 – Pamiętamy Powstanie Warszawskie, 1920 Pamiętamy Bitwę Warszawską, Galeria Wieża, Warszawa
2020 – Sztuka Polska na czas Pandemii, Dom Artysty Plastyka, Warszawa
2019 – Obraz z pracowni, Galeria DAP, Dom Artysty Plastyka, Warszawa
2018 – Dyplomy 2018, Wydział Malarstwa ASP, Warszawa
2017 – 100% Silk, Malarstwo na jedwabiu, Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku
2016 – PORUSZENIA, Galeria Q w Centrum Kultury w Raszynie
2016 – ZPAMIG 2016, Biblioteka Publiczna m.St. Staszica, Warszawa
2016 – Obraz. Struktura. Przestrzeń – Galeria Działań, Warszawa
2015 – X Festiwal Otwarte Ogrody, Milanówek 2015
2015 – Struktury, Galeria Młodych Twórców „Łazienkowska”, Warszawa
2015 – Co jest ważne, Galeria Skwer, Filia Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny, Warszawa
2014 – Chapeau Bas, Galeria Styk, Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa
2014 – Miasto Gwiazd czyli Interdyscyplinarny Festiwal Sztuk w Żyrardowie
2014 – I Milanowskie Biennale Malarstwa na Jedwabiu, Milanówek
Opinie i recenzje
Joanna Tumiłowicz 08-06-2020
Czym jest człowiek wobec natury?
Człowiek, o czym często zapomina, jest tylko jej niewielką cząstką. Czasem staje i zastyga w podziwie, niekiedy kuli się z przerażenia przed jej grozą. Najgorzej jest wtedy gdy zachowuje obojętność lub bezmyślną brutalność i niszczy otaczający świat.
Co widzimy i czujemy malując z natury?, czy artysta narzuca naturze swoje „ja”, czy tylko ją kopiuje? Kompozytorzy i poeci opiewają naturę na różne sposoby starając się uwikłać materię w swoje dzieła tylko po to, aby ucieleśnić, to co zaprząta ich myśli. Z reguły wytrącają człowieka z potocznych nawyków obserwacji, myślenia i odczuwania. Np. A. Mickiewicz pisał:
Marzyłem boską różę, bliski jej zerwania
Zbudziłem się, sen zniknął, róży nie posiadam,
kolce w piersiach zostały, (…)
„Jolanta Mikuła – w poszukiwaniu swojej tożsamości i drogi na kolejne lata zdecydowała się na dalszą podróż przez życie ze sztuką. Studia, wiedza otrzymana od mistrzów pozwoliły jej na swobodne wybory techniki czy tematów. Dojrzałość i doświadczenia życiowe, refleksje nad ulotnością chwili zmotywowały ją do podjęcia dwóch projektów „Wokół Dekalogu” i „Pejzażu”. Próby zobrazowania ich doprowadziły do wspólnych wniosków i integracji obu cykli. Artystka syntetyzuje i interpretuje rzeczywistość przekształcając ją w harmonijne, wysmakowane kolorystycznie kompozycje.
Na wystawę w Ogrodzie Botanicznym artystka podejmuje temat z motywami kwiatowymi. Nie jest to jednak typowa martwa natura. Florystyczne kompozycje kwiatowe nie są przedmiotem jej zainteresowania. Fascynują ją niuanse roślinne, zatrzymane w kadrze obrazu fragmenty kwiatów czy roślin. Jedne z nich charakteryzuje wyciszona gama kolorystyczna ewokująca nastrój zadumy i melancholii. W innych artystka świadomie sięga po motyw sprowadzając go od formy przedstawiającej do znaku, niejako syntetyzując temat. Kwiatowe zjawy w obrazach Jolanty Mikuła są wyrazem jej sensualnego widzenia świata. Wie, że nie istnieje nic bardziej zmysłowego niż kwiaty z ich erotycznymi formami. W wielu obrazach zaskakuje lapidarność potraktowania tematu, który staje się już tylko pretekstem do własnej interpretacji oraz przekazu subiektywnych emocji, odczuć czy nastroju. Kwiaty na obrazach artystki nie pachną, ale podobnie jak w naturze – cieszą oczy i … tak naprawdę nie wymagają komentarza”.
Mira Walczykowska (maj 2020)
Wystawa malarstwa „TULIPAN I INNE”, Galeria w Wilii Janówek (Dworek Wojciecha Fangora), PAN Ogród Botaniczny CZRB w Powsinie, 2020
„Pani Jolanta Mikuła obroniła z wynikiem bardzo dobrym wykonany pod moim kierunkiem dyplom z malarstwa. Próbując zinterpretować ważny dla niej temat Dekalogu, zmierzyła się z kluczowym dla artysty wyzwaniem znalezienia adekwatnych do celu środków wyrazu. Wykorzystała do tego najbliższe jej inspiracje figurą człowieka, twarzą, ale przede wszystkim pejzażem. Motyw pejzażu przeszedł w jej pracy głęboką ewolucję, od przedstawień bliskich realizmowi, do wkraczających niemal w obszar abstrakcji, kompozycji operujących syntetyczną, wykorzystującą profil twarzy, formą. Oszczędna, wyrafinowana gama kolorystyczna jest dodatkowym walorem jej obrazów. Sądzę, że pracując nad tym cyklem pani Jolanta Mikuła zdobyła wiele doświadczeń twórczych i wkroczyła na drogę świadomego posługiwania się sztuką dla wyrażania ważnych dla niej przekonań i wartości.”
Jarosław Modzelewski (5 lipiec 2018)